Friday, 18 May 2012

Sukar Untukku....

Ianya amat pahit utk aku lalui. Pernah ke korang hidup tampa 1sen pun kat tangan, lepas tu, mak bapak korg pn xdpt nk tolong. Malah, adik beradik pun xmampu nk hulurkn tangan utk membantu merengankan beban?

Beban?? Apa itu beban? Apa yg aku tanggung ini ke yg di katakan beban? Aku tak nak meraih simpati... Aku jugak xmau org pndang serong pd aku n keluarga. Akhirnya, aku senyapkan n sorokkn semua dalam hati.

Tapi, aku tetap xdpt nk menutup kenyataan tu. Dulu, aku rayu org tua aku tinggalkn kg halaman sbb jiran2 n saudara mara pandang serong kt ayah n ibu aku. Dah keluar dr sana, aku igt dugaan akn b'kurangan. Tp rupanya aku silap, lebih banyak yg datang tampa aku duga.

Aku selalu sujud n mengadu padaNYA. Supaya di beri kekuatan utk menempuh hari2 ku. Ke imanan supaya aku xterus tunduk pada ujian yg datang b'talu2.

Ya! Aku tak kaya harta, tak juga kaya wang! Tp aku harap, aku kaya dgn adab dan agama. Teguh pendirian n berani menempuh dugaan.

Tp, baru2 ni, aku benar2 d uji. Duit simpananku habis mcm tu je. Sehinggakn xde apa2 yg tinggal utk emergency. Yg tinggal, seutas rantai pemberian ayah semasa aku kecil dahulu. Setiap ank perempuan akan dapat 1. Itulah harta terakhirku. Kesayanganku, juga tanda kasih dari seorg ayah.

Aku sangka, ia dapat aku pertahankn. Tp aku silap, aku tunduk pd kesusahanku. Ku gadaikn juga pemberian ayah yg amat b'makna buatku. Kini, aku amat menyesal! Kesusahan yg menghimpit hidupku semakin menekan! Aku tak mampu bertahan! Aku dah tak mampu memendam!

Ya ALLAH! Bantulah aku! Aku tak cukup kuat rupanya! Aku masih tak cukup sabar meniti ujianMU! Aku tak cukup ikhlas merelakan perjalanan hidupku! Aku juga mula terhidu sifat putus asa dalam hidupku!

Ya ALLAH ya tuhanku, aku tahu ini ujianMU. Tp, berikanlah aku jawapan pada kesulitan ini. Pertolongan di atas kekurangan ku ini. Keampunan di atas kekhilafanku ini. Aku tahu, KAU MAHA PEMURAH LG MAHA PENGASIHANI. Jd, bantulah aku hambaMU yg lemah ini. Berilah hidayah n petunjukMU, supaya aku tidak terus hanyut di buai perasaan. Amin!

No comments:

Post a Comment