Tuesday 29 May 2012

Teng0k, dengar, perhati, menganalisis n membuat kesimpulan..

Tajuk aku ni mcm cara2 utk buat s0mething utk msk exam je..Tp bnd yg aku pk ni xla msk exam..Cuma aku rase, tajuk ni berkaitan dgn kehidupan seharian..

Teng0k.. Yee.. Aku selalu teng0k keadaan yg terjadi..Tp aku lbh suka menyenyapkn apa yg aku teng0k sblm aku buat apa2 kesimpulan..Yela, mane tahu ape yg aku teng0k 2 sebenarnye xberkaitan gan aku atau ianya sekadar bualan k0s0ng je..Haishh! Xel0k melatah..Nnt wt malu je kalaw salah tafsir..Hehe..

Dengar.. Haa..Ni p0n aku suke buat..Kalau da teng0k, aku akn cuba dga ape yg perlu aku bg perhatian.. Jgn nnt ada yg slh paham, atau anggap yg bukan2..Yela, 0rg sekarang ni, kite ckp sikit je da sentap xtentu psl..Dga la cite 2 btl2 br wt kptsnkn? Huhu.. Tp aku rasa, ada jugak yg dga ni, tp mungkin die dga dr 0rg yg xtau hujung pangkal cerita.. Ape kes lak nih?? Sampai sudah la k0 akan slh anggapkn? Haissh!!

Perhati.. Kalau da dga, jgn nk serang ataw buat kptsn terburu2..Kalaw pe yg kite dga 2 xbtl cmne? Malu babe! Xpepasal 0rg ch0p kite ni kuat melatah.. S0, cara terbaik, perhatikn keadaan 2..Cuba perlihatkn sifat mengalah la..Bkn luak ape p0n kalau kita beralah..Igt la, mengalah xbererti kita kalah! Mungkin masa 2 kita kalah, tp akan dtg pastikn apa yg kita usahakn b'jaya..Cuma jgn la wt benda xbaek.. Huhu!

Menganalisis.. Haa.. Bila da sampai tahap ni, sure k0rg da tau situasi yg berlaku..Ape kata kita muhasabah diri..Pk la mane tindakan yg patut n xpatut kite buat..Sbb setiap tindakan ada je kesan yg akan kite terima.. Ape pun yg akan kita buat 2jugak bakal mempengaruhi 0rg laen.. Pk btl2.. Jgn sbb sifat tamak n dengki kita nk jatuhkn 0rg laen dgn kelebihan kita.. Huh!

Last skali buatla kptsn.. Nk bertindak cmne.. Selama ni kita b0leh sabar.. Jadi, tindakan dari hasil kesabaran kita selama hari ini pasti ada hikmahnye.. Mungkin lepas buat kptsn ni, kita akan jadi se0rg yg lebih baik, atau pun kita akn jd se0rg yg lebih kejam.. Tp bg aku baik atau kejam bukanlah pilihan kita, sbb kadang2 kita perlu menjadi baik, n kejam mengikut keadaan.. Hehehe.. ~_^v


No comments:

Post a Comment