Wednesday, 30 May 2012

kamu hadir 1


aku tersenyum sendirian...mahu tak tersenyum kalau hari-hari ada mamat hensome bagi salam lepas tu blah camtu je... misteri tu...hehehehe*****...mula-mula aku pun pelik dengan perangai mamat yang tak aku kenali tu...dah dua minggu dia datang dekat aku, bagi salam, tak sempat nak tanya pape pun...ada jugak aku selidik-selidik dekat kawan-kawan aku yang lain...tapi semua cakap tak kenal... Ika kawan baikku yang terkenal dengan sikap ramahnya itu pon tak kenal... ini kan pula aku... mamat misteri.... siapakah engkau?

'ermmm...sape ye mamat hensome tu..nak gak aku kenal...huhuhu.. gatal gak aku ni...'

"Assalamualaikum***.." sapa satu suara yang dah mula aku kenali..

'haaa... baru berangankan mamat ni, dah muncul...hehehehehe****...' aku tersenyum dan menjawap dalam hati sahaja salamnya itu.. lama kelamaan senyumanku mati berganti pula dengan kerutan di dahi..

'kenape lak mamat ni tenung je aku? selalunya dia terus je pergi...ade pape ke? aha***...! ni peluang aku nak interview mamat ni...hehhehehe****...' aku tersenyum kembali...

'mesti mamat ni ingat aku ni dah tak betul...kejap senyum..kejap kerut dahi macam pikirkan masalah negara...hahahahaha...' berangan lagi Arissya?!

"Assalamualaikum...ni Arissya Hanni kan?"

'aik...?? tau name aku pulak? advance betul mamat ni... aku tak kenal dia pon...how come? ni tak aci ni***... dia dah kenal aku...'

"Waalaikumsalam****.."

'eh... ape pasal pelan je suara aku ni... gugup pon ye...'

"boleh kita bercakap sekejap tak? kita duduk sana ye..." aku mengerutkan kembali dahi ku..

'ajak borak lah pulak mamat ni... nasib aku dah habis kelas... peluang ni... hehehehe****...' aku mengikut langkah mamat tu sambil mencongak-congak apakah yang akan di perkatakan sebentar nanti... kami duduk di salah sebuah meja di depan salah sebuah kolej kediaman..

" maaf saya ganggu Arissya... mungkin ade kelas lepas ni?" cepat-cepat aku mengangukkan kepala...'ape pulak aku ade kelas ni... bukan ke aku baru je habis kelas untuk hari ni..' aku gelengkan pula kepala ku pantas selepas menyedari aku telah menganggukkan kepala sebentar tadi...

"awak ada kelas ke tak ade ni?' soalan mamat tadi di ulang suara..

'hahahaha***.. macam  kaset pulak boleh ulang-ulang...' aku mengelengkan kepala pantas... tiba-tiba je mamat tu ketawa... 'ape yang kelakar lak ni? aku buat lawak ke? setahu aku dari tadi aku cuma cakap sepatah je... itu pon masa jawap salam dia... ermmm***... pelik ni'

"maaf....maaf... tapi awak ni***... mahal betul suara awak ye... saya dah tanya macam-macam awak angguk dan geleng je...hahahahaha***...." aku menggaru-garu kepala ku yang tak gatal ni...

'pulak... sebab tu ke? patut la.. aku pon baru je terfikir benda yang sama.. mesti dia ingat aku ni problem mental... oh***... tidak...!!! aku waras lagi... tapi... smartnye mamat ni walau pon tengah gelakkan aku... kenape aku tak marah pon dia?' jantungku berdegup pantas sekali...gementar barangkali...

"Nama saya Andy Izwan... awak boleh panggil saya Abang Andy..." dia menghulurkan tangan ingin berjabat salam... teragak-agak aku menyambutnya... 'ibu kate tak elok biar orang ternanti-nanti bila bersalam...memang bukan muhrim.. tapi dia tak tau macam mana keadaan kita... jaga maruah sama-sama... nanti dah dua tiga kali mesti orang tu faham...'

"ada ape abang Andy ajak Rissya borak ni... selalunya Abang Andy terus je pergi..." soalku kepadanya...

"maaf ye Arissya... Abang tak ade niat nak ganggu hidup Arissya... maaf juga sebab abang selidik latar belakang Arissya tampa Arissya tahu... ni semua sebab mak abang yang suruh... dia berkenankan Arissya untuk jadi anak angkat keluarga kami..." panjang lebar Abang Andy menerangkan keadaan... tapi sapa pulak mak dia ni??

"mak abang? siapa? saya kenal ke?" setahu aku. mana ada aku berkenalan dengan sapa-sapa... macam mana mak abang Andy boleh kenal aku...

"Arissya ingat tak 3 minggu yang lepas, Arissya ade tolong sorang makcik kat komplaks PKNS? masa tu, ada sorang makcik tu tengah angkut barang lepas tu dompet makcik tu hilang.. kan arissya yang tolong..." aku cuba mengingati peristiwa yang hampir sebulan terjadi... kotak memoriku, ku putar semula mengingati kejadian ketika itu... ingatan ku samar-samar... ingat-ingat lupa pulak...

kami berborak hampir satu jam petang tu... lepas abang Andy bagi alamat rumah mereka, aku pun balik ke rumah sewaku... bukan abang Andy tak mengajakku pergi kerumahnya petang itu.. tapi aku yang tak bersedia.. takut pun ada... bukan aku kenal pun siapa dia sebenarnya... mahunya aku kene culik... sapa yang nak jawap? tak apa.. aku boleh cari rumah diorang sendiri...shah alam ni tak la susah mana nak cari... lebih-lebih lagi alamat rumah abang Andy di sekitar istana kayangan syeksyen 11.. tak susah pun nak cari.. dah selalu sangat lalu kalau aku nak pergi giant atau tesko..

bersambung.....

Tuesday, 29 May 2012

Teng0k, dengar, perhati, menganalisis n membuat kesimpulan..

Tajuk aku ni mcm cara2 utk buat s0mething utk msk exam je..Tp bnd yg aku pk ni xla msk exam..Cuma aku rase, tajuk ni berkaitan dgn kehidupan seharian..

Teng0k.. Yee.. Aku selalu teng0k keadaan yg terjadi..Tp aku lbh suka menyenyapkn apa yg aku teng0k sblm aku buat apa2 kesimpulan..Yela, mane tahu ape yg aku teng0k 2 sebenarnye xberkaitan gan aku atau ianya sekadar bualan k0s0ng je..Haishh! Xel0k melatah..Nnt wt malu je kalaw salah tafsir..Hehe..

Dengar.. Haa..Ni p0n aku suke buat..Kalau da teng0k, aku akn cuba dga ape yg perlu aku bg perhatian.. Jgn nnt ada yg slh paham, atau anggap yg bukan2..Yela, 0rg sekarang ni, kite ckp sikit je da sentap xtentu psl..Dga la cite 2 btl2 br wt kptsnkn? Huhu.. Tp aku rasa, ada jugak yg dga ni, tp mungkin die dga dr 0rg yg xtau hujung pangkal cerita.. Ape kes lak nih?? Sampai sudah la k0 akan slh anggapkn? Haissh!!

Perhati.. Kalau da dga, jgn nk serang ataw buat kptsn terburu2..Kalaw pe yg kite dga 2 xbtl cmne? Malu babe! Xpepasal 0rg ch0p kite ni kuat melatah.. S0, cara terbaik, perhatikn keadaan 2..Cuba perlihatkn sifat mengalah la..Bkn luak ape p0n kalau kita beralah..Igt la, mengalah xbererti kita kalah! Mungkin masa 2 kita kalah, tp akan dtg pastikn apa yg kita usahakn b'jaya..Cuma jgn la wt benda xbaek.. Huhu!

Menganalisis.. Haa.. Bila da sampai tahap ni, sure k0rg da tau situasi yg berlaku..Ape kata kita muhasabah diri..Pk la mane tindakan yg patut n xpatut kite buat..Sbb setiap tindakan ada je kesan yg akan kite terima.. Ape pun yg akan kita buat 2jugak bakal mempengaruhi 0rg laen.. Pk btl2.. Jgn sbb sifat tamak n dengki kita nk jatuhkn 0rg laen dgn kelebihan kita.. Huh!

Last skali buatla kptsn.. Nk bertindak cmne.. Selama ni kita b0leh sabar.. Jadi, tindakan dari hasil kesabaran kita selama hari ini pasti ada hikmahnye.. Mungkin lepas buat kptsn ni, kita akan jadi se0rg yg lebih baik, atau pun kita akn jd se0rg yg lebih kejam.. Tp bg aku baik atau kejam bukanlah pilihan kita, sbb kadang2 kita perlu menjadi baik, n kejam mengikut keadaan.. Hehehe.. ~_^v


Friday, 18 May 2012

Sukar Untukku....

Ianya amat pahit utk aku lalui. Pernah ke korang hidup tampa 1sen pun kat tangan, lepas tu, mak bapak korg pn xdpt nk tolong. Malah, adik beradik pun xmampu nk hulurkn tangan utk membantu merengankan beban?

Beban?? Apa itu beban? Apa yg aku tanggung ini ke yg di katakan beban? Aku tak nak meraih simpati... Aku jugak xmau org pndang serong pd aku n keluarga. Akhirnya, aku senyapkan n sorokkn semua dalam hati.

Tapi, aku tetap xdpt nk menutup kenyataan tu. Dulu, aku rayu org tua aku tinggalkn kg halaman sbb jiran2 n saudara mara pandang serong kt ayah n ibu aku. Dah keluar dr sana, aku igt dugaan akn b'kurangan. Tp rupanya aku silap, lebih banyak yg datang tampa aku duga.

Aku selalu sujud n mengadu padaNYA. Supaya di beri kekuatan utk menempuh hari2 ku. Ke imanan supaya aku xterus tunduk pada ujian yg datang b'talu2.

Ya! Aku tak kaya harta, tak juga kaya wang! Tp aku harap, aku kaya dgn adab dan agama. Teguh pendirian n berani menempuh dugaan.

Tp, baru2 ni, aku benar2 d uji. Duit simpananku habis mcm tu je. Sehinggakn xde apa2 yg tinggal utk emergency. Yg tinggal, seutas rantai pemberian ayah semasa aku kecil dahulu. Setiap ank perempuan akan dapat 1. Itulah harta terakhirku. Kesayanganku, juga tanda kasih dari seorg ayah.

Aku sangka, ia dapat aku pertahankn. Tp aku silap, aku tunduk pd kesusahanku. Ku gadaikn juga pemberian ayah yg amat b'makna buatku. Kini, aku amat menyesal! Kesusahan yg menghimpit hidupku semakin menekan! Aku tak mampu bertahan! Aku dah tak mampu memendam!

Ya ALLAH! Bantulah aku! Aku tak cukup kuat rupanya! Aku masih tak cukup sabar meniti ujianMU! Aku tak cukup ikhlas merelakan perjalanan hidupku! Aku juga mula terhidu sifat putus asa dalam hidupku!

Ya ALLAH ya tuhanku, aku tahu ini ujianMU. Tp, berikanlah aku jawapan pada kesulitan ini. Pertolongan di atas kekurangan ku ini. Keampunan di atas kekhilafanku ini. Aku tahu, KAU MAHA PEMURAH LG MAHA PENGASIHANI. Jd, bantulah aku hambaMU yg lemah ini. Berilah hidayah n petunjukMU, supaya aku tidak terus hanyut di buai perasaan. Amin!

Sesuatu Yang Awak Miliki...

Bila sy dah sukakn awk, sy harap, awk xterkejut dgn permintaan2 sy. Sebab perasaan sy bukan utk membebankn awk, juga bukan utk meminta awk bertanggungjawap. Jauh di sudut hati sy, sy mula sedar, hidup ini memang perlukn pasangan. Bukan krn dah menggatal, tp itulah lumrah kehidupan.

Awk bukanlah calon lelaki yg sy pernah nantikan utk menjadi kesukaan sy. Jauh pula menjadi kegilaan sy. Tapi, akhirnya, ALLAH menunjukkn kuasaNYA kpd sy. Hati yg keras pd insan bernama lelaki lebur juga.

Bukan dgn kata2 manis dan indah yg awk tuturkn kpd sy. Tp sifat yg tegas dan kejujuran yg awk berikan mula menawan jiwa. Selain itu, awk tunjukkan juga sifat kepimpinan awk. Mengimamkan solat adalah satu dr perkara yg membuatkn sy mula tergoda. Suara awk membacakan surah2 begitu mempersona, mengakhiri solat dgn zikir2 yg memuji2NYA lebih mengasyikkn.

Saat itu sy tahu, suara yg keluar dr bibir awk seakan2 irama yg indah dlm jiwa sy. Awk bukanlah lelaki yg memujuk rayu. Bukan juga lelaki yg akn membuktikan apa yg dia miliki. Tetapi awk menunjukknnya dgn cara hidup awk yg tersendiri.

Sebelum ini, luahan perasaan awk, sy pandang sepi. Walaupun rindu mula terbit di hati, sy tetap mahu bertahan. Bukan kerana apa, tapi sy mahu kita sama2 menikmati indahnya sebuah penantian.

Jwpn sudah sy beri. Tapi permintaan sy tetap mahu begini. Kita bercinta, tetapi berkawan. Tidak berjumpa walaupun berteman melainkan keluarga. Awk merancang dan sy berdoa, tp kita sama2 tahu ia kerja ALLAH.

Bersabar menantikan saat2 akan bersama agar jiwa dan hati tak berdosa. Menjaga tutur kata, ya kita perlu perhebatkannya. Kerana kita tak ada apa2 ikatan yg menghalalkan untuk terlalu menyintai.

Syg dan cinta ini yg buatkn sy begini. Sy bukanlah hebat dalam beragama, tetapi sy cuba menjaga selagi terdaya. Cinta pada sy bukan memiliki tetapi di miliki. Biarpn mereka memerli cr kita. Tp kita tahu batas2 yg kita miliki. Biarlah sy lambat dari berteman. Tapi sy yakin awaklah pemimpin sy. Semoga impian untuk bersatu bukan angan2. Semoga ianya jadi kenyataan. Amin...

Bukan Niat Saya.......



awak....

awak tau tak saya sayang sangat dekat awak? awak tau tak saya cuba sembunyikan perasaan saya dekat awak selama ini? dan awak jugak tau tak bayak soalan yang saya nak tanya pada awak tapi saya pendamkan... awak buat saya macam kekasih awak... awak layan saya macam sayalah cinta hati awak... tapi... saya masih tak tau kedudukan saya kat hati awak...

awak...

saya cuba jadi yang terbaik dalam hidup awak... tapi saya tahu, saya bukan lah yang terbaik untuk awak... banyak kelemahan saya awak... saya pernah berharap awak dapat membimbing saya... tapi saya tahu awak tak mampu... (mungkin awak tak didik dengan agama yang sempurna.. sbb tu saya takut nak sandarkan harapan...) saya tahu... saya bukan lah yang terbaik dalam bab-bab agama... tapi saya masih tahu hukum halal dan haram... awak juga pasti begitukan? pasti tahu hukum-hukum agama kita....

awak...

saya rindukan awak... saya rindu cara awak melayan saya... awak bukan lah lelaki yang suka-suka menyentuh tangan saya... bahkan awak takkan senang-senang nak pegang pipi saya kalau saya menangis depan awak... awak mesti cepat-cepat cari tisu dalam porch bag  awak, kalau tak ada, awak akan cari dalam hand bag saya... awak betul-betul menjaga saya... awak akan pastikan kita bergembira apabila kita keluar berdua... tapi... kita tetap kawankan awak? adakah tempat saya dalam hati awak?

awak...

malam tu, saya betul-betul tak tahan... saya nak tahu jawapan awak... sebabtu saya ajak awak chat dalam fb dengan saya... mula-mula kita borak macam biasa... sampailah tiba-tiba awak cakap awak sayang saya... saya nak tahu sejauh mana awak sayang saya... sebab itu saya tanya... awak anggap saya sebagai apa? kalau kita kawan baik, awak pasti akan terus terang dengan saya... mula-mula awak jawap, awak sayang saya bukan macam adik beradik... lepastu awak cakap saya pon bukan kawan bagi awak... malah lebih... saya dah gembira dapat tahu jawapan awak... tapi... lepas saya tanya lebih macam-mana... awak tak nak jawap... awak senyapkan saya... awak buat tak tau je dengan saya....

awak...

lepas malam tu... awak layan saya lain sangat... kejap-kejap awak hepi borak dengan saya.... kejap-kejap awak marah-marah saya... saya tak paham la kenapa awak buat perangai macam tu... saya ada buat salah ke dengan awak? saya tak tahu apa salah saya... awak marah pon tampa saya tahu hujung pangkal cerita... saya masih sabar melayan kerenah awak sebab saya sayang sangat dekat awak....

awak....

sampai hati awak tak bagi tahu saya... kenapa awak tak bagi tahu saya awak pindah tempat kerja... jauh pulak tu... awak dah pergi baru awak bagi tahu saya... lepas tu awak tak jumpa pon saya buat kali yang terakhir sebelum awak pindah... saya menangis petang tu... saya tak dapat mengawal perasaan saya... sampai hati awak ketepikan saya... siapa saya pada awak? awak tolong la jawap saya... kenapa awak layan saya macam ni? salah ke saya nak tahu jawapan awak? salah ke saya sebab sayangkan awak... dan mungkin saya dah pun cintakan awak... bukan sedikit perasaan saya pada awak... dah mendalam rasa ini dalam hati saya...

awak...

saya tak mahu awak sedih bila tahu keadaan saya... semalam saya pergi hospital... tengok keputusan ujian makmal pasal migrain saya... CTscan saya nyata tak menyebelahi saya wak... keputusannya amat memeranjatkan... semua ujian saya dah buat... tapi jawapan tetap sama... dalam kepala saya ada satu benda asing yang di panggil barah... saya tak tahu macammana boleh jadi macamni... selama ini saya ingat sakit kepala saya ni cuma sebab migrain... tapi nyata ia bukan... sekarang semua dah terlambat... saya akan cuba buat rawatan yang mana boleh... operation bukan lah pilihan utama dalam kes saya sebab barah dah merebak ke tulang belakang saya....

awak....

selamat tinggal... awak akan tetap menjadi memori saya... suka duka yang awak kongsikan bersama saya akan saya jadikan kenangan... saya tak tahu sampai bila saya dapat bernafas kat bumi ALLAH ini... saya doakan umur awak panjang... saya akan berusaha melawan penyakit ini walaupun nyata saya dah tak ada harapan... awak carilah pendamping yang sesuai untuk awak... saya dah tak mampu nak menggembirakan awak... sekarang saya dah tutup akaun facebook saya... saya harap awak tak cari saya lepas ni... simpan kenangan kita tau awak...

awak...

saya akan sayang awak sampai akhir nafas saya... surat yang saya kirim baru-baru ini pasti awak dah baca... maafkan saya sebab menipu... saya buat semua ini untuk kebaikan awak... saya sanggup awak membenci saya... sebab saya tahu awak akan dapat lupakan saya kalau saya buat macam tu.... selamat tinggal awak... doakan saya nanti... saya hanya mampu doakan kebahagiaan awak... saya dah tak mampu nak bahagiakan awak....

Ya ALLAH... KAU dengarlah rintihanku... KAU kurniakanlah kebahagiaan dan kesempurnaan hidup untuknya... aku hanya mampu berserah pada-MU... kerana aku tahu KAU MAHA PENGASIH dan MAHA PENYAYANG.... jika aku pergi untuk menghadap-MU, KAU ampunkanlah dosa-dosa aku... KAU permudahkanlah segala urusan mereka yang menyemadikan aku... dan KAU lindungilah keluargaku, ibu bapaku, sahabat handaiku, serta seluruh umat islam...

Huhuhu.. Love th

Suara Hati



aku sayang kau...

kau tahukan, aku memang sayangkan kau... walaupun mulanya kehadiran kau dalam fb, aku tak la perasan sangat... kita kenal melalui fb je... bukan pun satu syarat yang kukuh untuk aku mempercayai perasaan yang baru hadir ini... mulanya, aku hanya menganggap kau seperti kawan-kawan fb aku yg lain... yang selalu menghantar komen serta post di wall aku... tapi..... lama kelamaan, aku perasan kehadiran kau dalam dunia fb aku....

perhatian aku mula tertumpu pada kau juga selain teman-teman lain... kita mula rajin berbalas komen serta like status masing-masing... aku sudah mula memanjangkan langkah aku untuk menjejaki post-post yang kau kirimkan... entah kenapa aku jadi seperti ini?? perhatian aku jarang aku berikan kepada sesiapa sesetianya aku meneliti post dari kau... kadang-kadang aku mula tertanya-tanya kenapakah post kau berbunyi seperti kau di dalam kesusahan... entah lah... aku tak mengenali kau lagi... malah aku tak berani untuk menghantar message kepada kau... kenapa ya???

sudah hampir sebulan aku memerhatikan kau... aku mula tertanya-tanya, kenapa aku mula risaukan kau... kenapa aku telah memberikan perhatian aku kepada kau?? sedangkan ramai lagi kawan-kawan fb lain yg rapat dengan aku... tapi kenapa kau??? soalan ini sering bermain di fikiran aku... sehinggalah suatu hari aku memberanikan diri memessage kau... aku ingat mulanya kau akan abaikan message dari aku... tapi, tak  sangka.. kau membalas message aku... kita berbual panjang malam itu.. sungguh aku tak sangka...

hubungan kita semakin rapat.. aku tahu, ramai kawan-kawan fb aku yg mula memerhatikan kehadiran kau di komen serta post-post aku... malah kehadiran aku di wall kau juga sudah semakin kerap... aku anggap kau seperti kawan baik aku... kawan yang boleh mendengar masalah.. yang boleh berkongsi cerita... malah kau juga boleh aku percayai... kenapa aku perlu berikan kau kepercayaan ini??? aku pun masih tak boleh menjawap persoalan ini...

satu hari, kau memberitahu aku sesuatu berita... yang bakal menjauhkan lagi hubungan sahabat internet ini... tapi, bg aku, ia tak lah berbeza sangat.. sebab kita memang tak pernah berjumpa n tak pernah mengenali antara satu sama lain... semua atas talian sahaja... sedar tak sedar, aku tak pernah mengambil kisah siapa kau... apa yang kau buat... identiti kau yang sebenarnya.... apa niat kau berkawan dengan aku... dan macam-macam lagi... aku berkawan dengan kau tampa meletakkan apa-apa syarat... aku terima kau menjadi teman aku tampa aku mahu mengambil kira siapa yang aku kenali... kerana aku juga begitu....

beberapa hari kau senyap... tak on9... tak update status.. tak buat apa-apa.... aku rindukan kehadiran kau... aku tak tahu kenapa mesti perasaan rindu ini hadir buat kau... aku juga tak tahu kenapa harus kau.. beberapa hari lagi berlalu... aku sarat menanggung rindu.... semasa itu aku hanya berserah... jika kau ingat kepada aku atau teman-teman fb lain, pasti kau akan muncul.... aku hanya mendoakan yg terbaik buat kau... semoga kau selamat dan juga sihat hendaknya...

akhirnya, penantian aku berakhir... kau muncul juga.... aku benar-benar rindukan kau... kau penat melayan kerenah kawan-kawan kau yang bertanyakan kemanakah hilangnya kau selama beberapa hari.. aku hanya mampu memerhati tampa memberikan komen apa pun.. sebab aku tahu, kau juga perlukan masa untuk membalas setiap pertanyaan... aku lega.. kau sudah muncul... walaupun kau kata yang kau tak sihat, tapi aku tahu, kau masih waras.. kau masih boleh membuka fb untuk melihat apa yang terjadi....

apa yang aku nantikan sudah tiba... kau message aku... mengatakan yang kau merindui aku. ya... aku sangat gembira... saat itu aku menangis kegembiraan.. aku tak tahu kenapa aku harus mengalirkan air mataku.. adakah kerana kau juga merindui aku?? yang pasti aku benar-benar gembira ... kita berbual lama melepaskan rindu. ya ke??? entah lah, yg pasti aku lega sekali... kau hadir ketika aku benar-benar kerinduan.. mungkinkah aku mula menyanyanyi kau??? aku keliru.

satu hari, aku benar-benar yakin... kau dan aku memiliki satu rasa yang sama... aku takut... aku panik.... aku rasa, apa yang aku alami ini bukanlah rialiti.... ianya hanya fantasi... mainan fb sahaja.... lebih-lebih lagi kau dan aku tak pernah bertemu... tak mungkin hubungan ini akan berjaya.. tak mungkin.... aku mula mengelak dari menonjolkan perasaan aku pada kau.. aku mula menjauhkan diri aku pada kau... tapi, aku tahu aku tak mampu..... aku tak kuat untuk menahan diri aku dari melihat wall kau dan post-post kau... siksanya menanggung perasaan.. aku takut juga jika aku perasan sendiri!!!

rupa-rupanya, aku bukan bertepuk sebelah tangan.... akhirnya kau meluahkan juga perasaan kau... kau mengakui perasaan kau terhadap aku... yang kau sebenarnya sudah jatuh cinta kepada aku.... ya... aku betul-betul tak sangka kau nekad berterus terang.... aku sangat gembira..... terlalu gembira... tapi aku pendamkan sahaja semua perasaan ini... aku cuma meminta kau sabar... aku perlu berfikir... aku tahu kau kecewa dengan jawapan aku.. tapi hari itu, aku amat bahagia sekali... terlalu bahagia mungkin...

beberapa hari berlalu... aku berikan kau jawapannya.. aku nyatakan perasaan kita sama... tapi, aku tak katakan yang aku amat mencintai kau... kerana aku tak pasti sejauh mana kasih sayang aku tumpah untuk diri kau.... aku mula berfikir yang kau memahami maksud aku atau tidak... tapi melihat pada riaksi kau, aku tahu,kau memahami maksud hati aku... sejak itu kita mula berhubungan dengan lebih rapat... kau memessage aku tak kira waktu... kalau aku tak on9 kau akan message inbox aku walau pun di tengah pagi... ada saja benda yang kita bualkan... aku benar-benar gembira... terima kasih...

tapi... panas tak selalu sampai ke penghujung hari... baru setengah bulan hubungan kita, dugaan sudah mula menjengah... ramai yang tak berpuas hati dengan hubungan intim kita di fb... terutamanya kawan-kawan perempuan kau... aku faham, dan aku tak pernah pun meraakan cemburu jika kau berkawan dengan mereka... sebab aku tak mahu meletakkan apa-apa harapan pada hubungan kita.. aku takkan minta kau melakukaan apa yang kau tak suka.... fitnah mula melanda.. aku cuba bertahan walaupun hati ku bagai di robek-robek oleh pisau yang tumpul.... aku teruskan tersenyum bila berhadapan dengan kawan-kawan di wall serta komen-komen aku...

fitnah terus berlarutan... dari seorang ke seorang.... lama-lama aku sudah tidak tahan. aku sudah penat untuk bertahan. "i don't need any more surprise after this..." itulah kata-kata hati ku.... mulanya kau seperti tak melayan fitnah yang datang... tapi, bila ia saban hari dan saban waktu hadir, aku dan kau mula tertekan.. pergaduhan demi pergaduhan tercetus.. kadang-kadang aku tak faham.... inikah makna kepercayaan yang aku serahkan kepada kau??? inikah maknanya kau percayakan aku??? aku semakin keliru... perasaan sayang aku pada kau semakin bercambah.. tapi, kenapa keadaan kita semakin hari semakin menjauh...

kau dah tak lagi mesra, tak lagi menghantar khabar... kau juga dah semakin menjauhkan diri dari aku... alasan kau juga sibuk... yaa... aku tahu... aku juga sibuk.. tapi entah lah. aku merasakan perasaan kau juga sibuk dan mula menjauh dari aku... aku sedih... tapi apa lagi yang mampu aku lakukan??? aku cuba mengikis perasaan aku pada kau dalam sedar tak sedar... aku mula melihat pada kenyataan... kerana sebelum ini aku terhanyut dengan perasaan aku....

hubungan kita semakin menjauh....ya sudah semakin jauh... aku mula menerima kenyataan... kau bukan milik aku.. aku harus melupakan kau. betul lah apa yang orang selalu katakan pada aku, yang cinta tak semestinya memiliki... yang cinta tak seharusnya di paksa... yang juga namanya cinta akan berpatah balik kepada kita jika ia tetap milik kita... jadi aku cuba menerimanya... aku cuba mengabaikan perasaan serta bisikan hati aku... aku mahu dia gembira... aku mahu dia mendapatkan yang terbaik dalam hidupnya... aku juga mahu dia memiliki kehidupan yang aman dan selesa... jadi, dengan cara aku mengundurkan diri ini mungkin dapat memuaskan hati banyak pihak juga sekaligus menenangkan dirinya..

sekarang, aku sedang berusaha.... aku tak tahu sejauh mana aku mampu berusaha... tapi aku cuba lakukannya... aku hendak lakukannya untuk dapatkan yang terbaik untuk kami bersama... entah kenapa aku harus lakukannya walaupun ia teralu perit untuk aku terima.... walau apa pun yang terjadi, aku tak mampu membenci kau... aku tak mampu menyingkirkan engkau.... yang aku mampu lakukan hanya membiarkan kau meneruskan hari-hari kau tampa kehadiran aku... semoga dengan berundurnya aku dari hidup kau, kau akan bahagia... kau akan gembira... dan kau juga akan teruskan kehidupan kau seperti sebelum kau mengenali aku....

tolong lah lepaskan aku jika kau juga rasa apa yang aku rasakan... aku tak mahu kau terikat... aku juga tak mahu aku terikat pada kau... aku mahu mencari hala hidup ku tampa kau di dalam ingatan aku.... aku mahu lepaskan kau... tolong lah bantu aku... aku mahu singkirkan kau dari dalam diari hati aku... bantu lah aku..... aku merayu... semoga akan datang aku tak lagi bersedih kerana kau... lepaskanlah aku......

Erti Sahabat

Sahabat...
perkataan yg membawa seribu erti...
sahabat...
yg juga memberi kesan dalam hidupku...
sahabat....
yang mana hadirmu amat bermakna...
sahabat...
yg mana bila ku sebut nama mu, aku terus mengenangkanmu....

Sahabat...
kita telah berkongsi saat suka duka bersama,
mengharungi hari2 yg penuh dengan cobaan yg bukan sedikit,
juga bukanlah sekadar berkongsi suka,
malah duka yg aku rasakan kau pikul bersama....

Sahabat...
hadirnya kamu menyentuh hidupku,
tak pernah ku sangka kenangan sepeninggalanmu sungguh dalam,
mengimbau pengorbananmu,
sebagai sahabatku, kau membuatkan aku insaf,
wang ringgit, keringat, jasa, serta perhatianmu membuatkan aku terlalu menghargai hadirmu,
sumbanganmu tak pernah ku tertahankan,
gelak tawa serta gurau sendamu sudah ku anggap sebahagian dari hidupku.....

Sahabat....
Kau pergi jua,
kau pergi mengadap pencipta kita,
kau pergi meneruskan perjalananmu di 'alam' sana,
kau pergi lah sahabat,
kau pergilah menghadap penciptamu,
walaupun hilangmu membuatkan hidupku sunyi dan kaku,
ku relakan demi mu sahabat...

Sahabat....
Ku sentiasa menitipkan doa serta surah2 lazim kepadamu,
semoga ia dapat membantumu disana,
semoga sumbanganku ini dapat membalas setiap jasa dan keringatmu semasa d sisiku,
aku akan sentiasa mengenangmu sahabat...

Sahabat....
Amanlah kamu sekarang,
semoga apa yg pernah kau lakukan dapatku teruskan,
dapat aku panjangkan,
dapat aku pertahankan,
demi mempertabatkan erti sahabat....

(sajak yg d bacakan oleh my aunty semasa family day)