Wednesday, 30 May 2012

kamu hadir 1


aku tersenyum sendirian...mahu tak tersenyum kalau hari-hari ada mamat hensome bagi salam lepas tu blah camtu je... misteri tu...hehehehe*****...mula-mula aku pun pelik dengan perangai mamat yang tak aku kenali tu...dah dua minggu dia datang dekat aku, bagi salam, tak sempat nak tanya pape pun...ada jugak aku selidik-selidik dekat kawan-kawan aku yang lain...tapi semua cakap tak kenal... Ika kawan baikku yang terkenal dengan sikap ramahnya itu pon tak kenal... ini kan pula aku... mamat misteri.... siapakah engkau?

'ermmm...sape ye mamat hensome tu..nak gak aku kenal...huhuhu.. gatal gak aku ni...'

"Assalamualaikum***.." sapa satu suara yang dah mula aku kenali..

'haaa... baru berangankan mamat ni, dah muncul...hehehehehe****...' aku tersenyum dan menjawap dalam hati sahaja salamnya itu.. lama kelamaan senyumanku mati berganti pula dengan kerutan di dahi..

'kenape lak mamat ni tenung je aku? selalunya dia terus je pergi...ade pape ke? aha***...! ni peluang aku nak interview mamat ni...hehhehehe****...' aku tersenyum kembali...

'mesti mamat ni ingat aku ni dah tak betul...kejap senyum..kejap kerut dahi macam pikirkan masalah negara...hahahahaha...' berangan lagi Arissya?!

"Assalamualaikum...ni Arissya Hanni kan?"

'aik...?? tau name aku pulak? advance betul mamat ni... aku tak kenal dia pon...how come? ni tak aci ni***... dia dah kenal aku...'

"Waalaikumsalam****.."

'eh... ape pasal pelan je suara aku ni... gugup pon ye...'

"boleh kita bercakap sekejap tak? kita duduk sana ye..." aku mengerutkan kembali dahi ku..

'ajak borak lah pulak mamat ni... nasib aku dah habis kelas... peluang ni... hehehehe****...' aku mengikut langkah mamat tu sambil mencongak-congak apakah yang akan di perkatakan sebentar nanti... kami duduk di salah sebuah meja di depan salah sebuah kolej kediaman..

" maaf saya ganggu Arissya... mungkin ade kelas lepas ni?" cepat-cepat aku mengangukkan kepala...'ape pulak aku ade kelas ni... bukan ke aku baru je habis kelas untuk hari ni..' aku gelengkan pula kepala ku pantas selepas menyedari aku telah menganggukkan kepala sebentar tadi...

"awak ada kelas ke tak ade ni?' soalan mamat tadi di ulang suara..

'hahahaha***.. macam  kaset pulak boleh ulang-ulang...' aku mengelengkan kepala pantas... tiba-tiba je mamat tu ketawa... 'ape yang kelakar lak ni? aku buat lawak ke? setahu aku dari tadi aku cuma cakap sepatah je... itu pon masa jawap salam dia... ermmm***... pelik ni'

"maaf....maaf... tapi awak ni***... mahal betul suara awak ye... saya dah tanya macam-macam awak angguk dan geleng je...hahahahaha***...." aku menggaru-garu kepala ku yang tak gatal ni...

'pulak... sebab tu ke? patut la.. aku pon baru je terfikir benda yang sama.. mesti dia ingat aku ni problem mental... oh***... tidak...!!! aku waras lagi... tapi... smartnye mamat ni walau pon tengah gelakkan aku... kenape aku tak marah pon dia?' jantungku berdegup pantas sekali...gementar barangkali...

"Nama saya Andy Izwan... awak boleh panggil saya Abang Andy..." dia menghulurkan tangan ingin berjabat salam... teragak-agak aku menyambutnya... 'ibu kate tak elok biar orang ternanti-nanti bila bersalam...memang bukan muhrim.. tapi dia tak tau macam mana keadaan kita... jaga maruah sama-sama... nanti dah dua tiga kali mesti orang tu faham...'

"ada ape abang Andy ajak Rissya borak ni... selalunya Abang Andy terus je pergi..." soalku kepadanya...

"maaf ye Arissya... Abang tak ade niat nak ganggu hidup Arissya... maaf juga sebab abang selidik latar belakang Arissya tampa Arissya tahu... ni semua sebab mak abang yang suruh... dia berkenankan Arissya untuk jadi anak angkat keluarga kami..." panjang lebar Abang Andy menerangkan keadaan... tapi sapa pulak mak dia ni??

"mak abang? siapa? saya kenal ke?" setahu aku. mana ada aku berkenalan dengan sapa-sapa... macam mana mak abang Andy boleh kenal aku...

"Arissya ingat tak 3 minggu yang lepas, Arissya ade tolong sorang makcik kat komplaks PKNS? masa tu, ada sorang makcik tu tengah angkut barang lepas tu dompet makcik tu hilang.. kan arissya yang tolong..." aku cuba mengingati peristiwa yang hampir sebulan terjadi... kotak memoriku, ku putar semula mengingati kejadian ketika itu... ingatan ku samar-samar... ingat-ingat lupa pulak...

kami berborak hampir satu jam petang tu... lepas abang Andy bagi alamat rumah mereka, aku pun balik ke rumah sewaku... bukan abang Andy tak mengajakku pergi kerumahnya petang itu.. tapi aku yang tak bersedia.. takut pun ada... bukan aku kenal pun siapa dia sebenarnya... mahunya aku kene culik... sapa yang nak jawap? tak apa.. aku boleh cari rumah diorang sendiri...shah alam ni tak la susah mana nak cari... lebih-lebih lagi alamat rumah abang Andy di sekitar istana kayangan syeksyen 11.. tak susah pun nak cari.. dah selalu sangat lalu kalau aku nak pergi giant atau tesko..

bersambung.....

No comments:

Post a Comment