Thursday, 7 June 2012

Kamu Hadir 4



"abang***...abang Andy***..!" kuat aku memanggilnya.. dia menoleh kearah ku yang sedang berdiri di tempat duduk kami tadi... langkah aku pantas menuju kearahnya... dia setia menantiku...

"maafkan hanni***... bukan maksud hanni nak kecewakan abang***..."

"tak apa***... abang faham***... hanni tetap adik abang***..." ujarnya dalam nada yang kecewa...

"hanni dah tak nak jadi adik abang dah lepas ni... hanni harap abang faham***..." ujarku berani... dia seakan tersentak... wajahnya semakin sayu...

"kalau ini yang hanni minta, abang redha dengan takdir kita... maafkan abang***..." lantas memalingkan badannya dan terus melangkah ke arah keretanya...

" kenapa abang tak gembira? masam je***... hanni salah jawap ke?" soalan ku tadi membuatkan dia berpaling***... pantas!!!

" apa maksud hanni? abang tak faham... hanni kan dah tolak abang***... jadi adik abang pon dah tak sudi... tak apalah***.. abang faham..." aku tergelak mendengarkan ucapannya... tahulah aku yang abang Andy ni memang tak faham bahasa aku... dia mengerutkan dahinya...

" hodohnya la abang hanni ni... macam dah jadi datuk-datuk dah...hahahahaha****...." aku tergelak lagi melihat rupanya... pasti dia baru nak memahamii ayat yang baru keluar dari mulut ku.. tapi***....

"hanni.....!!!! hanni main-mainkan abang!!!" ucapnya sambil mengejar aku... aku pantas berlari mengelak dari di pegang oleh abang Andy...kami berkejar-kejaran sebentar sehingga kami kepenatan dan duduk di sebelah kereta miliknya... pasti kalau ada yang melihat telatah kami tadi akan menggelengkan kepala...

"hanni terima abang?" soalnya sambil memaling kearah ku... nafas kami turun naik kelelahan selepas berkejar-kejaran tadi... aku tersenyum sebelum menganggukkan kepala ku...

"yahoooo***!!!!" jeritan abang Andy tak ku duga...

dia berdiri sambil meloncat-loncat kegembiraan... aku pula tertunduk malu melihatkan telatahnya yang seperti kebudak-budakan itu... aku tahu dia gembira dengan penerimaanku... malah hatiku juga turut berlagu gembira...malam itu sah lah hubungan kami sebagai sepasang kekasih...aku mendoakan semoga hubungan kami akan kekal sehingga hujung nyawa kami...

*******

dah empat bulan hubungan aku dengan abang Andy.. aku mula mempelajari kesukaannya dan juga kebenciannya... romantik jugak pakwe aku ni... tapi hubungan kami masih tak dapat di hidu oleh mama serta ahli keluarganya yang lain... pandai kami cover sebenarnya... kadang-kadang pernah jugak abang Andy tersasul depan mama... nasib baik la mama tak perasan.. kalau tak sah-sah dari awal lagi kami dah jadi bahan.. mungkin ke??

lagi sebulan aku akan menamatkan pelajaran aku... maka aku akan dapat ijazah yang aku idam-idamkan selama ini... abang  Andy bercadang akan berterus terang dengan keluarganya hujung minggu ini... dia bercadang ingin menghantar rombongan meminang selepas aku habis belajar, sebulan dari sekarang... dalam diam kami juga sudah pergi kursus perkahwinan... abang Andy cakap senang nanti... tak la kami kalang-kabut nak pergi kursus tu... aku ikutkan sahaja kehendaknya...

aku menanti hujung minggu ini dengan penuh debaran... mana tidaknya, hubungan yang macam adik-beradik pada pandangan mama dan yang lain akan bertukar... apakah penerimaan mereka kepada ku nanti.. pasti abang Eddy akan mengusikku...

trriieett***...triieeettt***...

bunyi message masuk di telifon bimbitku.. pasti abang Andy! aku tersenyum melihatkan namanya terpapar di skreen telifon ku...

'salam... hye hanni... abang sibuk sikit hari jumaat ni... jadi Eddy yang ambik hanni pergi rumah mama... abang harap hanni bersedia nak jumpa bakal mak mertua hanni tu... abang pon berdebar jugak ni... tapi abang kan lelaki...hehehehe.. *_^'

aku tersenyum meleret apabila membaca message yang di hantarnya... tapi dalam diam, jantungku berdegup kencang...

'salam... hye abang... hanni pergi sendirilah... tak nak la abang Eddy yang ambik.. nanti dia mesti ajak pegi jalan-jalan dulu sebelum balik rumah mama... hanni bukan tak nak dia ambil.. tapi abang tau je la perangai adik abang tu kalau pegi jalan-jalan macammana... hanni nak ajak ika sekali... bagi ada teman.. hehehe***'

aku menunggu balasan dari abang Andy dengan sabar... pakwe aku ni kalau sms bukan reti terus jawap... aku dah faham sangat dengan sikapnya yang satu itu... lagi-lagi kalau dia dekat pejabat atau dengan student dia... harapan sahaja lah nak dapat balasan dengan kadar yang cepat... tugasnya sebagai salah seorang pensyarah fakulti kejuruteraan di tempat aku belajar memang akan membuatkan masanya terbatas untuk berbalas message... tambahan pula dia sering membantu dalam kerja-kerja di syarikat daddy Irman.. itu yang membuatkan masanya denganku cukup terbatas...

****

ika yang sedang mengadap game di laptopnya aku cuit...

"weh***... hujung minggu ni aku pegi rumah mama... kau nak ikut tak?" soal ku...

ika yang khusyuk bermain game terhenti, dan memandang kearah ku... aku tau dia meminati sepupu abang Andy yang baik hati tu...kebetulan hazmi ada di rumah mama... mata ika bersinar-sinar mendengar ajakan aku...

" kau ajak aku ke ni? betul?" soalnya seakan-akan tak percaya...

" betulla... aku nak ko teman kan aku... esok nak bagi tau mama pasal kitorang... ko tau je la aku ni***... darah nervos lebih... hahahaha***..."

" ni sebab abang Andy kesayangan ko, ko ajak la aku... kalau tak****... hampeh****... bff ape cam ni..." ujarnya pura-pura merajuk...

" ala ko***... selalu aku ajak bukan nak... cakap menyampah ngan abang Eddy tu.. aku tau la dia seteru ko... tapi baik ape dia tu... ni hazmi ada***... ko tak rugi ke tak jumpa dia?" soal ku sengaja mencari minatnya... aku tahu ika betul-betul admire dengan sepupu abang Andy tu... nasib baik si hazmi tu baik... macam ada harapan je kawan baik aku ni jadi saudara dengan abang Andy...

"ye lah kau... saja lah tu nak pancing aku... kalau hazmi tak ada aku teman jugak la... bukan ke ko tu bff aku***... nanti jangan cakap sebab lelaki je aku nak teman ko..." aku tergelak mendengar jawapannya...

ika ni kalau marah pon aku tak kisah... pusing belakang kejap je dia dah baik... bukan macam aku... merajuk memang tak boleh nak pujuk... empat lima hari jugak aku senyap... baru la aku tegur balik... tapi aku memang susah nak merajuk pun... sebab itu lah abang Andy jarang buat aku merajuk... pernah jugak kami bergaduh dan aku merajuk... tapi tiap-tiap hari aku dapat bunga dan coklat tanda minta maaf...lama-lama marah ku surut lah...

bersambung.... ~_^v

No comments:

Post a Comment