Sunday, 3 June 2012

kamu hadir 3


kalang-kabut aku petang itu... niat nak lelapkan mata kejap, rupanya sampai pukul 5.10 petang baru sedar... itu pun lepas abang Andy menelifon ku beberapa kali... itu lah... tido lagi... mesti berasap telinga aku dengar ceramah abang Andy nanti..dari tangga rumah sewa aku lagi dah nampak abang andy mencegat pinggangnya di tepi taman permainan... ni mesti kes bengang... dah setengah jam lebih tunggu... aku buat muka simpati dan tak bersalah apabila berada di hadapannya...

"Assalamualaikum Abang... sorry Rissya lambat.. tertidur la... tadi kemas bilik...  penat sangat***..."

"Waalaikumsalam... dah masuk kereta... ni abang takut jalan sesak je... sebab tu ajak keluar petang...tak apa... hari ni abang maafkan... buat lagi siap..."

aku tersenyum gembira... nasib tak kene ceramah... kalau tak mahu bernanah telinga ni terima leteran abang Andy... memang abang angkat aku yang sorang ni terkenal dengan bebelannya... mengalahkan mama dan daddy Irman... abang Eddy pula selalu memanggil abangnya itu murai tercabut ekor... tersenyum aku mengingatkan keletah mereka...

aku melihat bangunan-bangunan yang kami lewati... dah masuk ke jalan ampang...kesesakan lalu lintas yang amat menyesakkan... sangkut jugak dekat jem ni... ini semua sebab aku tertidur...hampeh punye mate!!

"kita nak pergi mana ni?" soalan aku memecahkan kesunyian di dalam kereta milik abang Andy...

"duduk diam-diam... denda sebab buat abang tunggu lama, dengan kita sangkut jem masa ni... kalau awal sikit tadi tak sangkut teruk sangat... tido la lama-lama lagi... biar abang jadi pak cagak kat taman permainan tu..."

'sudah... macam nak stat kene bebel je ni... tulah mulut aku gatal sangat nak tanya... padan muka...mulut gatal.... mate pon same... ni salah korang la ni... kalau tak, tak la aku kene bebel... ermmmm****.... ape punye bebel la... tentu-tentu la salah aku jugak... ni mulut dan mata aku... bukan orang lain punya...'

aku masih lagi berkhayal sambil masih menyalahkan mata dan juga mulut ku ini...

****

"dah... menung ape lagi... takkan nak buat wayang sendiri dalam kereta?? kita dah sampai ni...hishhh***... sempat berangan lagi tu..." suara abang Andy yang agak kuat itu menyentakkan lamunan aku...

'Dah sampai?? kat mane ni? kenape macam  kejap je...' aku melangkah keluar dari kereta seraya mengikut langkah abang Andy pantas...laju betul jalan... pandang-pandang la aku yang tercicir ni... aku mula menarik muncung melihat sikap abang Andy yang pelik petang itu... kang aku report kat mama baru tau... tak aci betul...

kami memasuki sebuah restauran yang berada di sebelah tasik titiwangsa itu... rupanye nak ajak aku makan steamboot... kenape tak cakap awal-awal... minggu lepas aku penat pujuk abang Eddy untuk pergi ke sini... tapi macam-macam alasan dia bagi... tiba-tiba hari ni abang Andy yang bawak..ni mesti abang Eddy yang bagi tahu..kami duduk di satu sudut yang bertentangan dengan pentas utama..

'aik... takkan berdua je... mane yang lain..'

"abang.. mama, daddy ngan abang Eddy tak ikut ke?"

"buat ape? abang nak belanja hanni.. bukan diorang.." aku mengerutkan dahi ku pelik...

'murah hati tiba-tiba ni kenapa... kalu tak punya lah susah nak belanja aku... harapkan abang Eddy je la selama ni... oppsss***!!! tadi dia panggil aku apa? hannii****?? tak pernah-pernah pun panggil nama akhir aku... kenapa pulak mamat ni??'

"cantik sangat la muka tu kalau buat kerut-kerut macam tu? macam nenek tua dah tu.."

"eh*** abang ni.... sedap je kutuk-kutuk kita... tak apa***... tak apa... ada ubi ada batas... "

" ada isi ubi tu nanti abang jualkan... hahahahahaha****!!!!" tak sempat aku nak menghabiskan ayat aku dia dah potong... lepastu ntah ape-ape punya ayat la yang dia sambung... aku masih membuat wajah pelikku..

"hissh***..... abang ni... tak suka la..."

"dah... dah... jangan nak tarik muncung je... dah boleh buat ikat simpul dah tu...hehehehehe****... jom makan dulu... lepas ni abang nak bincang sikit..."

"dah agak dah... ni mesti ada udang sebalik mee ni...  kalau tak, tak ade makna abang nak belanja Rissya makan kat tempat macam ni..." lancang je mulut aku bercakap... abang Andy memandang aku tajam...

'eh***... salah cakap ke...??? kenapa macam lain je gaya abang Andy malam ni...' kami makan dalam suasana yang senyap malam itu... abang Andy dah macam tak ada mood nak berborak..

'salah aku ke? apa yang aku salah cakap ni? aku tertanya-tanya... apa pulak yang dia nak bincang dengan aku ni...'selesai makan abang Andy mengajak aku berjalan-jalan mengelilingi tasik... 'gila ape? dah malam ni... kang pape jadi... sapa nak tanggung?' tapi aku turutkan juga langkah kakinya...

'nanti kang aku cakap lebih-lebih tak balik aku ni...' sampai di sebuah pondok yang berhampiran dengan restoran tadi, abang andy mengajak ku duduk...suasana sunyi diantara kami... aku melihat pemandangan di hadapanku..

'cantik...lampu-lampu yang berkemerlapan, bangunan KLCC pun boleh nampak dari sini...suasanan malam yang mendamaikan...ada jugak tempat yang damai macam ni dekat KL...' dalam tak sedar aku memuji-muji pemandangan yang berada di hadapan ku..abang Andy yang duduk di sisi ku, hanya memandang aku yang sedang leka menghayati suasana malam tu..

****

"hanni...pandang abang.." aku menoleh ke sebelah ku.. abang Andy sedang tersenyum... sweetnya senyuman itu... mahu gugur jantung aku menahan debaran...

'haishhh****... hati... kenapa rasanya macam melonjak-lonjak nak keluar ni... sabar***....sabar***....dengar dulu apa yang abang Andy nak cakap...'

"hanni***... dah lama abang nak cuba bagi tahu benda ni dekat hanni***.. tapi abang tak ada kekuatan nak luahkan.." kata-katanya terhenti sebentar... dia menarik nafas dalam-dalam sebelum meneruskan ayat yang seterusnya... aku pula berdebar menanti ayat-ayat yang nak di luahkan... Abang Andy memejamkan matanya... lantas meneruskan ayatnya yang mati sebentar tadi...

"hanni... abang sukakan hanni... suka sangat... sampai abang tak boleh nak buat apa-apa... sampai abang jelos dengan adik abang sendiri sebab rapat sangat dengan hanni...dan sebab hanni duduk luar, tak nak duduk dengan kami... hanni buat abang tak senang duduk tiap hari... abang takut hanni jatuh di tangan lelaki lain... tolong lah abang hanni***... abang dah tak larat nak tanggung rindu...hanni depan abang ni pon abang masih rindu... abang tak tau apa yang jadi kat abang ni... tolong terima abang***..." panjang lebar ayat yang dia luahkan kepada ku...

aku terkaku... jantung aku ni macam nak meloncat keluar dari tubuh aku ni...terkejut sangat dengan pengakuan abang Andy sebentar tadi...lidah aku automatik kelu...aku hanya mampu memandang wajah abang Andy yang sedang kerisauan kerana meluahkan rasa cintanya terhadapku... dan tentunya sekarang dia sedang menanti jawapan dari mulutku...

"tolong la jawap hanni... jangan senyap je***... abang nak tau jawapan hanni... kalau hanni tak suka tak apa.. abang tak paksa***... tapi kalau ada ruang kosong di hati hanni, sudi lah kiranya abang yang menjaga hati itu..."

aku terharu mendengar luahan hatinya... tak aku sedari air mata aku menitis perlahan membasahi pipi... tangan kasar abang Andy pantas mengelap air mataku... tak sempat aku nak halang tanggannya dari mendarat di pipiku itu...

" ini air mata apa***...? hanni marahkan abang?? abang minta maaf... abang dah tak boleh nak simpan lama-lama perasaan abang ni..."

entah kenapa suara aku tak boleh nak keluar... malah air mata yang tadi hanya dua tiga titis dah jadi macam lebat pulak... aku betul-betul tak sangka... perasaan yang selama ini aku simpan rapi dalam hati aku mendapat balasan... tak kusangka abang Andy yang segak bergaya itu juga meminati ku... malah meluahkan perasaannya terhadap ku...

"sss....ssaa..sa..saya....saya***...." kata-kata ku mati di situ...

"tak apa lah hanni... abang faham kalau hanni tak dapat jawap abang... jom kita balik.." abang Andy dah memulakan langkahnya... aku memandangnya sayu... dari bahasa tubuhnya aku dapat rasakan dia kecewa dengan kesenyapan aku...

"abang***...abang Andy***..!" kuat aku memanggilnya.. dia menoleh kearah ku yang sedang berdiri di tempat duduk kami tadi... langkah aku pantas menuju kearahnya... dia setia menantiku...

"maafkan hanni***... bukan maksud hanni nak kecewakan abang***..."

 "tak apa***... abang faham***... hanni tetap adik abang***..." ujarnya dalam nada yang kecewa...

bersambung..............

No comments:

Post a Comment